لق شدن دندان حین ارتودنسی

لقی دندان حین ارتودنسی | دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان

لق شدن دندان‌ها در ارتودنسی معمولاً کم اتفاق می‌افتد. درمان ارتودنسی با ایجاد فشار بر روی دندان‌ها سبب حرکت دندان‌ها و جابه‌جاشدن آنها در محل مناسب می‌شود. پس اگر دندان شما حین ارتودنسی لق شد مشکلی نیست. در ادامه با صحبت‌های دکتر فریناز شیربان در مورد علت لق شدن دندان و راهکارهایی برای کاهش این مشکل همراه باشید.

اطلاعات تماس با دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی اصفهان

لق شدن دندان در ارتودنسی

درمان ارتودنسی باعث حرکات دندانی و ایجاد نظم بر روی دندان‌ها می‌شود. روند حرکات دندانی در ارتودنسی بر پایه اعمال نیرو بر دندان و ایجاد التهاب در بافت‌های نگهدارنده دندان، تحلیل استخوان در مسیر حرکت و سپس لقی در دندان‌ها و حرکت آن‌ها به میزان ۵/۱ الی ۵/۰ میلیمتر در ماه می‌شود. بعد از حرکت دندان، استخوان در پشت دندان مجدد تشکیل می‌شود ولی در طول دوران درمان ارتودنسی لقی مختصر دندانی به‌صورت طبیعی وجود دارد. در طول درمان ارتودنسی التهاب مختصر در بافت‌های نگهدارندة دندان و تشکیل و تحلیل متناوب استخوان اطراف دندان‌ها باعث لقی مختصر دندان‌ها حین درمان ارتودنسی می‌شود. لقی مختصر در طول دوران درمان ارتودنسی امری طبیعی است که حدود ۱ سال پس از پایان درمان ارتودنسی و استفاده از نگهدارنده‌ها به حالت عادی برمی‌گردد.

لقی دندان در زمان ارتودنسی | دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان

چرا در زمان ارتودنسی دندان‌ها لق می‌شوند

لقی شدید ناشی از تحلیل ریشه دندان امری نادر حین درمان ارتودنسی است و انجام درمان ارتودنسی نزد متخصص ارتودنسی با علم و آگاهی کافی و مراجعه منظم بیمار برای تنظیم سیم‌ها راهی آسان برای پیشگیری از این عارضه می‌باشد. تحلیل ریشه خفیف ممکن است در برخی از بیماران ارتودنسی اتفاق بیفتد که هیچ‌گونه مشکلی در عملکرد، فانکشن و زیبایی دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. تحلیل شدید ریشه که به علت نیروهای کنترل نشده و یا ضربه شدید بر روی دندان ایجاد می‌شود عارضه‌ای نادر و قابل پیشگیری توسط متخصص ارتودنسی حین درمان ارتودنسی می‌باشد. عدم مراجعه ماهیانه بیمار به متخصص ارتودنسی می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات پوسیدگی، بیماری لثه و … باعث ایجاد نیروهای کنترل نشده به دندان آسیب به ریشه و لقی شدید و غیرقابل‌برگشت دندان‌ها شود.

علت لق شدن دندان در ارتودنسی| دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان

برای کاهش لقی دندان حین درمان ارتودنسی چه باید کرد؟

مراقبت هنگام ورزش

در صورت انجام ورزش‌هایی که احتمال ضربه به ناحیه صورت دارند، با مشورت متخصص ارتودنسی می‌توانید از محافظ دندان و یا گارد استفاده کنید که در صورت بروز ضربه احتمال زخم شدن لب‌ها و گونه‌ها و آسیب و لقی شدید دندانی کاهش پیدا کند.

درمان نامرتبی دندان‌ها

دندان‌های نامرتب به دلیل بیماری‌های پريودنتال بیشتر لق می‌شوند. این به این دلیل است که تمیزکردن آنها سخت‌تر است. ثابت شده است که دسترسی به میان دندان‌های نامرتب یک مشکل خواهد بود که منجر به مراقبت ضعیف دندانی خواهد شد. این مشکل را می‌توان با استفاده از بریس‌ها و دیگر وسایل مشابه اصلاح کرد.

رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها

بهداشت مناسب دهان و دندان با کمک مسواک و نخ دندان با حذف پلاک میکروبی بر روی دندان‌ها از ایجاد بیماری‌های لثه و پریودنتال پیشگیری می‌کند.

پرهیز از مصرف دخانیات

قطع مصرف سیگار و تنباکو نیز به پیشگیری از مشکلات لثه و پریودنتال کمک می‌کند. بیماری‌های لثه و پریودنتال حین درمان ارتودنسی به علت بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند لقی شدید و خطرناک دندانی ایجاد کند.

درمان دندان‌قروچه

فشار ارتودنسی متعادل و مناسب حرکت هر دندان توسط متخصص ارتودنسی باعث ایجاد لقی اندک و طبیعی حین درمان ارتودنسی می‌شود. ولی تداخلات دندانی حین درمان و دندان‌قروچه می‌تواند لقی دندان را تشدید کند. در صورت وجود دندان‌قروچه این امر را به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید تا تمهیدات لازم برای پیشگیری از لقی شدید و آزار دهندة دندان بررسی گردد. حرکات دندانی در مراحل ابتدایی درمان ارتودنسی بیشتر است. دندان‌ها به‌مرور به محل خود هدایت می‌شوند. در چند ماه آخر درمان ارتودنسی حرکات دندانی اندک می‌باشند. تغییرات شدید در مراحل پایانی نیاز به مراجعه سریع به متخصص ارتودنسی برای بررسی شرایط دندان‌ها دارد.

راهکارهای کاهش لقی دندان در زمان ارتودنسی | دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهاناگر

سیم یا براکت دندان حین ارتودنسی لق یا شل شد چه کنیم؟

این مسئله ممکن است رخ دهد که سیم یا براکت شل شود. براکت‌ها ممکن است به علت خوردن غذاهای سفت و چسبنده از دندان جدا شوند ولی به علت تماس براکت و سیم با کش‌های رنگی به حالت شل یا لقی خود را نشان دهد. اگر یک سیم بیرون آمد و موجب آزار شما شد از یک ابزار کند (مانند انتهای پاک‌کن یا یک مداد) استفاده کنید و به آرامی سیم آزاردهنده را از مسیر خارج کنید. گاهی اوقات شما می‌توانید یک سیم شل را با ناخن‌گیر بادوام ببرید. به طور متناوب، موم ارتودنسی می‌تواند روی هر سیم تیز یا شل قرار داده شود. اگر قطعه‌ای به طور کامل بیرون آمد و لب و گونه شما تحت آزار نبود نیاز به ویزیت اورژانسی نمی‌باشد.

سخن پایانی

.اگر ارتودنسی شما شل شود، حالت اضطراری نیست و شما می‌توانید با مطب تماس بگیرید. دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان با ارزیابی وضعیت به‌صورت تلفنی شما را راهنمایی خواهند کرد. بسیاری از این مشکلات می‌توانند با افزودن زمان تا قرار ملاقات بعدی تحت مراقبت باشند، اگر از نظر زمانی خیلی دور نباشد..