برای کاهش درد بعد از ارتودنسی چه کنیم؟

راه های کاهش درد پس از ارتودنسی

پس از  انجام ارتودنسی به علت چسباندن براکت و قرار دادن سیم، داشتن درد پس از ارتودنسی یک امری طبیعی است و ممکن است تا مدتی احساس درد ادامه داشته باشد. دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان چند توصیه برای کاهش درد بعد از ارتودنسی به شما پیشنهاد می کند.

دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی اصفهان

علت درد پس از ارتودنسی چیست؟

بعد از شروع درمان ارتودنسی ثابت و چسباندن براکت ها به دندان ها و استفاده از سیم ها به منظور وارد کردن نیرو به دندان ها بسیاری از بیماران احساس فشار بر روی دندان های خود خواهند داشت. در ضمن چون بافت های دهان و گونه به وسایل ارتودنسی عادت ندارند، تماس براکت ها به لب ها و گونه ها ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد و باعث تحریک مخاط دهان شده و بیمار احساس درد و ناراحتی خفیفی را در هفته اول بعد از شروع درمان ارتودنسی تجربه کند ولی بعد از چند روز فرد به بریس ها عادت می کند و دیگر احساس درد نخواهد داشت.

زمانی که بریس ها بر روی دندان های شما چسبانده می شود چند روز زمان لازم است تا مخاط دهان شما به آن عادت کند، استفاده از موم ارتودنسی جهت جلوگیری از تحریک مخاطی و ایجاد زخم در این دوره ی درمان بسیار مهم است. اعمال نیرو بر روی دندان ها منجر به لق شدن آن ها و سپس حرکت دندانی و ایجاد نظم می شود. التهاب ناشی از این پروسه ممکن است برای بیماران ایجاد درد خفیف کند که بعد از چند روز از بین می رود. استفاده از مسکن در این دوره کمک کننده خواهد بود.

میزان درد و ناراحتی بعد از شروع درمان ارتودنسی در بین بیماران متفاوت است و به آستانه درد در افراد مختلف بستگی دارد و بعضی افراد ممکن است هیچ ناراحتی و دردی را تجربه نکنند.

انجام عمل ارتودنسی با دکتر فریناز شیربان

توصیه هایی برای کاهش درد ارتودنسی در هفته اول

درد و خونریزی و… هنگام درمان ارتودنسی وجود ندارد و نیازی به انجام بی حسی موضعی نمی باشد. چند ساعت بعد از انجام درمان ارتودنسی احساس فشار و درد خفیف به علت اعمال نیرو به دندان طبیعی است و بعد از چند روز درد خفیف از بین می رود و شما به نیروی ارتودنسی عادت می کنید. برای کنترل درد خفیف بعد از وارد شدن نیرو به دندان ها در زمان درمان ارتودنسی در یک تا دو روز اول می توانید از مسکن و دارو های ضد التهاب طبق صلاح دید متخصص ارتودنسی خود استفاده کنید. با مصرف غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارد در ۲۴ ساعت اول بعد از تنظیم سیم ها، احساس راحتی بیشتری را تجربه کنید.

آیا تعویض سیم ارتودنسی درد دارد؟

بعد از هر بار تنظیم سیم ها توسط متخصص ارتودنسی برای نظم دهی دندان های شما، هربار ممکن است احساس فشار و درد خفیفی را برای حدود یک تا دو روز احساس کنید ولی بعد از آن مجدد به فشارعادت خواهید کرد. استفاده از آدامس نرم بعد از جلسات ویزیت در کاهش درد خفیف بعد از تنظیم سیم ها موثر است. احساس فشار در جلسات ویزیت دوره ای یک ماهه نسبت به جلسه اول شروع ارتودنسی کمتر خواهد بود و چون شما به بریس ها عادت کرده اید تحریک لب و گونه ها اتفاق نمی افتد.

انجام عمل ارتودنسی با دکتر فریناز شیربان

چند توصیه برای کاهش درد ارتودنسی

در بخش بعدی به توصیه های دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان برای کنترل درد و ناراحتی بعد از ارتودنسی اشاره می کنیم.

استفاده از داروهای مسکن

استفاده از داروهای مسکن ها در چند روز اول،  در بیمارانی که آستانه درد پایینی دارد و فشار و درد ناشی از شروع درمان ارتودنسی برای ایشان غیر قابل تحمل است. اصولا در جلسات ویزیت دوره ای و تنظیم سیم ها نیاز به مسکن نمی باشد چون احساس فشار خفیف است و درد کمی وجود دارد.

استفاده از موم ارتودنسی برای جلوگیری از زخم شدن لب و گونه ها

در جلسه شروع درمان ارتودنسی و چسباندن براکت ها، شما به وسایل ارتودنسی عادت ندارید و ممکن است احساس کنید به لب و گونه شما گیر می کند در این زمان قبل از ایجاد زخم از موم ارتودنسی استفاده کنید تا زخمی ایجاد نشود. بعد از چند روز شما به وسایل عادت می کنید و دیگر نیازی به استفاده از موم نیست. گاهی اوقات به علت بی احتیاطی و استفاده از غذا های سفت و چسبنده ممکن است براکت های ارتودنسی بشکند و آزاد شدن سیم باعث آزار گونه فرد شود در این زمان هم استفاده از موم ازتودنسی و مراجعه به متخصص ارتودنسی در کاهش ناراحتی فرد موثر است. در برخی از موارد نیز حرکات دندانی باعث می شود بعد از یک تا دو هفته از تنظیم سیم ها بیمار احساس کند، سیم از یک سمت بلند شده و گونه او را آزار می دهد در این موارد نیز استفاده از موم ارتودنسی ومراجعه به مطب تخصصی ارتودنسی راهکار اصلی می باشد.

توصیه هایی برای کاهش درد پس از ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی اصفهان

قراردادا کمپرس سرد برای کاهش درد ارتودنسی

استفاده از کمپرس سرد نیز می تواند احساس فشار بیمار را کاهش دهد و احساس درد کمتری برای بیمار ایجاد کند. حتی نگهداشتن آب سرد داخل دهان برای چند دقیقه می تواند برای کاهش درد بعد از ارتودنسی تاثیر زیادی داشته باشد.

خوردن غذا های نرم پس از ارتودنسی

استفاده از غذاهای نرم هم فشار بر روی دندان ها هنگام جویدن را کم می کند و هم از شکستن براکت های ارتودنسی پیشگیری می کند و راه موثری از کاهش ناراحتی حین درمان ارتودنسی است. بهتر است از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش در وعده غذایی خود استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها

رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن و یا کم مسواک زدن باعث ایجاد التهاب لثه، ورم لثه و نهایتا پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی می شود. التهاب و ورم لثه باعث ایجاد خارش و درد در لثه ها و ناراحتی برای بیمار می شود. رعایت بهداشت دهان و دندان از زرد شدن و بدرنگی دندان ها نیز پیشگیری می کند. اگر زخمی در دهان ایجاد شد می توانید از آب نمک استفاده کنید ولی همواره استفاده از موم ارتودنسی برای پیشگیری از زخم در اولویت است.

استفاده از گارد محافظی

در بیمارانی که ورزش های سنگین انجام می دهند گاهی متخصص ارتودنسی برای کاهش فشار و پیشگیری از ایجاد زخم بر روی لب ها و گونه گارد محافظ دهانی برای بیمار تهیه می کند.

سخن پایانی

داشتن درد پس از ارتودنسی یک امر طبیعی ست و برای کاهش درد بعد از ارتودنسی رعایت نکات گفته شده می تواند موثر باشد. دکتر فریناز شیربان متخصص ارتودنسی در اصفهان ، در جلسات شروع درمان توصیه ها و آموزش های لازم برای کنترل و کاهش درد بعد از ارتودنسی را به شما ارائه می کند.